woensdag 24 februari 2016

Vluchtelingenstroom Eerste Wereldoorlog + De bril van Martin

De vluchtelingenstroom van de Belgen tijdens de Eerste Wereldoorlog naar Nederland en de vluchtelingenstroom van nu in België is erg vergelijkbaar en toch heel verschillend.
We zien bij de vluchtelingen nu die naar België komen dat ze familie moeten achterlaten doordat ze niet meer veilig zijn in hun land door oorlog net zoals de Belgen in 1914. In het filmpje zijn beelden te zien van ouders met kinderen die lang onderweg zijn en met niet veel bezittingen aankomen in Nederland. Deze beelden zijn enorm gelijkend aan de beelden die we nu te zien krijgen van vluchtelingen.
Ook de reactie van de Nederlanders in eerst instantie is erg vergelijkbaar met die van velen van ons. 'Is dat wel veilig zo'n grote groep die naar hier komt? Kan dat zomaar?...' Maar Nederland bedacht als oplossing om vluchtoorden te bouwen en de Belgen te helpen. De tentenkampen en barakken die gebouwd werden toen doen me sterk denken aan de vluchtelingenkampen en tijdelijke noodkampen van nu.
Een verschil is wel dat de meeste vluchtelingen in de Eerste Wereldoorlog tijdelijk in een ander land woonden en de intentie hadden om na de oorlog terug naar huis te keren. Dit is in deze tijd anders. De vluchtelingen gaan naar een ander land en zijn van plan daar te blijven en een nieuw leven op te bouwen.

Ik wil nog vermelden dat er momenteel een goed programma op tv is met Martin Heylen, De Bril van Martin, genaamd. Je kan de afleveringen bekijken op vier.be. Ik vind dit programma een aanrader omdat er twee kanten van het verhaal verteld worden. De bewoners van Sijsele (de plaats waar veel vluchtelingen terecht zijn gekomen en waar noodkampen gemaakt zijn) vertellen hoe zij tegenover de vluchtelingen staan maar ook de vluchtelingen zelf komen aan het woord. Het programma toont hoe menselijk de vluchtelingen ook maar zijn en hoe makkelijk we dat vergeten. Het is leuk om te zien niet enkel hoe de vluchtelingen zich aanpassen aan België maar ook hoe de mensen van Sijsele zich aanpassen aan de vluchtelingen.


http://www.vier.be/debrilvanmartin

5 opmerkingen:

  1. Je maakt een mooie vergelijking tussen de vluchtelingen van toen en de vluchtelingen van nu. Ik vind het ook goed dat je ook de verschillen even aanhaalt, want die zijn er natuurlijk ook. Het grootste verschil dat je aanhaalt is denk ik ook het belangrijkste. We mogen inderdaad niet vergeten dat het ook maar mensen zijn, maar ik vraag me af hoe we al deze mensen een plaats kunnen geven in onze samenleving? Kunnen ze hier wel gelukkig worden, in een vreemd land vol vreemde mensen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, inderdaad. Belgen en Nederlanders tijdens de Eerste Wereldoorlog verschilden niet zo erg qua cultuur. Nu daarentegen verschilt de cultuur van de vluchtelingen erg met onze cultuur, wat het extra moeilijk maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat zeker ook. Er zijn niet alleen verschillen tussen ons en de vluchtelingen, maar ook tussen de vluchtelingen zelf zijn er erg veel verschillen. Ik denk dat het nog een hele uitdaging wordt om al deze verschillen een eenheid te laten vormen.

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk niet dat je zomaar mag zeggen dat alle vluchtelingen hier een nieuw leven willen opbouwen. Ik denk dat veel van deze mensen zeker de intentie hebben om terug te keren naar hun land, cultuur, familie... Spijtig genoeg is het niet makkelijk om terug te keren om verschillende redenen. (oorlog, onderdrukking, te weinig geld...) Ik geloof dat, als men de oorzaak van de vlucht wegneemt, de vluchtelingen wel zouden terugkeren. Al zullen sommigen zeker ook willen blijven. Ik wil gewoon maar even zeggen dat je moet oppassen met veralgemeningen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen