dinsdag 1 maart 2016

Extramurale activiteit: Dossinkazerne


Extramurale activiteit: de Dossinkazerne

Vrijdag 26/02 hebben Shauni en ik de Dossinkazerne in Mechelen bezocht. De kazerne heeft verschillende functies gehad. Het werd gebouwd in 1756 met als doel er Oostenrijke soldaten onder te brengen. Tussen 1781 en 1940 had de kazerne een louter militaire rol die op verschillende manieren werd ingevuld. Het gebouw heeft dienst gedaan als ‘depot’ en als wapendepot. De functie van de kazerne tussen mei 1940 en juli 1942 is niet bekend. De functie ervan vanaf 1942 is daarentegen erg bekend. De kazerne werd een verzamelpunt voor Joden en zigeuners die later weggevoerd zouden worden naar Auschwitz-Birkenau. Na de tweede wereldoorlog werd de kazerne een school voor de administratie van de Krijgsmacht. In de jaren 1980 werd het gebouw ingericht als appartementencomplex.                                                                                                                              Nu is de kazerne een museum over de Holocaust en Mensenrechten dat zo’n 30.000 bezoekers per jaar ontvangt.


 

Toen ik aankwam bij de Dossinkazerne merkte ik al snel op dat het  museumgebouw er erg nieuw uitzag. Het was modern maar ook sober. De grote inkomdeur verwelkomt de bezoekers.

 

 

 

 

Het museumbezoek begon met een inleidend filmpje. Het fragment toonde dat uitsluiting in het algemeen een gegeven is dat al eeuwen bestaat. We worden eraan herinnerd dat mensen van alle tijden elkaar uitsluiten. We krijgen beelden te zien van de genocide in Afrika, een werknemer die door zijn collega’s op het werk gepest wordt, kinderen die op school gepest en uitgesloten worden,…  Daarna pas wordt er over Joden gesproken. We krijgen te horen dat Joden al sinds lange tijd de schuld krijgen van het slechte in de wereld. ‘De wereld heeft een zondebok nodig, en dat zijn de Joden’, klinkt het.                                                                                                                        Ik vond dit inleidende fragment goed opgebouwd. De link werd gelegd naar onze tijd, naar hoe we nu leven en hoe het thema ‘uitsluiten’ ook nu en bij ons vaak voorkomt. Dat het iets menselijks is waar iedereen mee te maken krijgt. Ik vind het positief dat de inleiding gaat over uitsluiten en discrimineren in het algemeen, nog niet gespecificeerd op Joden. Op deze manier wordt je blik verruimt en denk je breder en verder na dan enkel de uitsluiting van de Joden tijdens de tweede wereldoorlog. Wat ik persoonlijk een minpunt vond aan het filmpje zijn de (onnodige?) harde beelden. Ik had het moeilijk om naar beelden te kijken waar getoond werd hoe mensen met grote messen worden afgeslacht. Dit zijn beelden waar ik voor wegkijk. Misschien is het nodig om de mensen te choqueren zodat ze de realiteit niet uit de weg gaan maar ik denk dat je ook een punt kan maken zonder deze specifieke beelden te tonen.

Het museum telt 3 verdiepingen. Een verdieping met het thema ‘Massa’, een verdieping met het thema ‘Angst’ en de laatste verdieping had als thema ‘Dood’. Op elke verdieping vonden we grote, zwarte muren met tekst, foto’s, brieven, tekeningen, … elk voorzien van een nummer. We hadden in het begin een boekje meegekregen met een korte uitleg bij elke nummer.



1. Massa.

Op deze verdieping krijgen we veel propaganda materiaal te zien. Affiches, cartoons, boeken, slogans, … Joden werden telkens dik en met een grote neus afgebeeld. De winkels van Joden werden vernield en Joden zelf werden opgejaagd.  

Op de foto zie je een ideaal Arisch koppel aan de ene kant van de muur en aan de andere kant een ‘lelijk’ Joods koppel. Alles om de Joden belachelijk te maken.

 

 
 

Je ziet een lyrische, uitgelaten, haast extatische jongeren op het muziekfestival Tomorrowland bij het binnenkomen op de eerste verdieping. De rode draad op deze verdieping is massa. Wat gebeurt er als de overheid de geweldige kracht van de massa gaat misbruiken en omvormen tot een instrument van geweld? Tegenover de foto van Tomorrowland kan je de film van Leni Riefenstahl bekijken, Triumph des Willens uit 1935, waarin een uitgelaten massa Adolf Hitler toejuicht. Waar in de moderne foto de feestende jongeren opgroeien in een sfeer van pluralisme en diversiteit, is de uitzinnige mensenmassa uit 1936 een gevaarlijke kracht. Wie niet in het naziproject past, wordt opgejaagd, vervolgd, eruit gegooid, geĆ«limineerd.”

 

2. Angst

Een interessante verdieping. De zaal is gevuld met schermpjes waar je met een audiogids naar kan kijken en luisteren. Jammer genoeg was er niet voldoende tijd om elk fragment te bekijken maar enkele gaven al een goed beeld. Er worden korte verhalen verteld over Joden die minder en minder mogen en die afgezonderd worden van de samenleving en uiteindelijk verdwijnen in kampen. Er zitten pakkende fragmenten tussen over kinderen, moeders, onderwijs, kampen,… die je doen nadenken.

“Een gigantische foto van Tank Man, de onbekend gebleven Chinees op het Tienanmenplein in 1989 opent deze verdieping. Enerzijds staat de foto symbool voor de vraag naar de zin van verzet tegen totalitaire regimes. Verzet is zelden rationeel en afgewogen en, integendeel, vaak emotioneel en principieel. Zoals bij Tank Man. Zijn verzet leek zelfs volstrekt zinloos. Staande voor de onbekende toekomst kon hij niet vermoeden dat de foto een icoonbeeld zouden worden, symbool voor politieke vervolging in de late 20ste eeuw. Anderzijds symboliseert de foto ook dat de meeste mensen die zich op een of andere wijze in 1940-1944 hebben verzet, anoniem zijn gebleven. Ze hebben vaak voorzichtig de grenzen van het mogelijke afgetast. Het zijn de stille helden.”

3. Dood.

Op de derde verdieping zijn Shauni en ik niet lang gebleven. Er hingen veel foto’s over de fatale gevolgen van de vernietigingskampen. Naakte vrouwen die met hun kind op de arm afwachtten op hun schot. Een dode baby die door een soldaat uit een kamp wordt gedragen. We werden er even stil van.

“Het museum gaat ook diep in op de verwerking van het naoorlogse trauma. Het centrale thema van deze derde verdieping mag dan al ‘dood’ zijn, even belangrijk is de vraag hoe nadien nog leven mogelijk kon zijn voor de vervolgden die het geluk hadden de oorlog te overleven.”

 

Tot slot:

Ik kijk positief terug op het bezoek aan de Dossinkazerne. Het museum toont het verloop van de tweede wereldoorlog op een brede manier. Hiermee bedoel ik dat het thema ‘uitsluiten’ wordt opengetrokken naar vroeger en nu. Ze blijven niet enkel steken bij de Joden in de tweede wereldoorlog, wat natuurlijk wel het belangrijkste aspect is van het museum. Het museum biedt enorm veel informatie en soms vond ik het te veel. Als je elke uitleg bij elke nummer wil lezen, en elk filmpje wil bekijken dan ben je erg lang bezig. Er wordt ook veel herhaald wat ervoor zorgt dat je soms je concentratie verliest. De beelden in het museum waren minder hard dan de beelden die getoond werden aan het begin in het inleidende fragment, waar ik opgelucht voor was.

 

De Dossinkazerne.

 

 

 

 

 

Een foto van de kazerne genomen op de hoogste verdieping van het museum.


Bron:
https://www.kazernedossin.eu/NL/
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten