woensdag 2 maart 2016

Vluchten en Discriminatie: relevant voor het basisonderwijs


Vluchten en Discriminatie: relevant voor het basisonderwijs

Het thema waar Shauni en ik onze lesideeën uiteindelijk over samenstellen is ‘Vluchtende Joden’ geworden. We waren het er al snel over eens dat we rond vluchten wilden werken en toen we samenkwamen om er dieper op in te gaan kwamen we telkens bij Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog uit. We werken ook enkele ideeën uit rond het subthema ‘discriminatie’. Ik ben van mening dat dit thema en subthema erg relevant is om aan te bieden in het basisonderwijs.

Vluchten

Een deel van onze lessen zal gaan over ‘vluchten’. Kinderen worden de laatste tijd geconfronteerd met dit thema. Op het nieuws worden beelden getoond van vluchtelingen die in Europese landen aankomen. We hebben ervoor gekozen om onze lessen enorm ervaringsgericht te maken. We willen leerlingen laten voelen hoe het is om in een groep terecht te komen waar je niemand verstaat en waar je je plan moet trekken. Zo kunnen ze zich beter inleven in de beelden die ze te zien krijgen en het nieuws dat ze hierover lezen/horen. Dit is nodig om de situatie van de vluchtelingen beter te begrijpen. We werken dus rond vluchten tijdens de Tweede Wereldoorlog en we leggen hierbij de link naar het heden. Zo krijgen de kinderen het inzicht dat vluchten niet enkel een gegeven is van vandaag de dag maar dat het zich al vaker in de geschiedenis heeft voorgedaan.

Discriminatie

We hebben gekozen om het aspect ‘discriminatie’ bij dit thema te belichten. Kinderen krijgen vroeg of laat te maken met discriminatie. Ze worden uitgesloten, ze sluiten uit, ze zien uitsluiting gebeuren. Pesten en uitsluiten is en blijft jammer genoeg een, in mijn ogen, onvermijdelijk gegeven op school. We richten ons op de discriminatie van Joden met opnieuw de nadruk op het zelf ervaren van de leerlingen. We spreken hierbij bewust niet over pesten omdat we de leerlingen willen laten aanvoelen dat uitsluiten en discrimineren zich op andere niveaus en in een andere context kan voordoen. We leggen hierbij opnieuw de nadruk op het ervaren zodat ze aanvoelen dat uitsluiten en discrimineren een negatieve invloed heeft op de uitgesloten mensen. Een pester zeggen dat hij niet mag pesten omdat het slachtoffer zich er niet goed bij voelt, heeft volgens mij weinig effect. De pester laten ervaren daarentegen hoe het voelt om uitgesloten te worden, heeft meer effect. Zoals als gezegd leggen we zelf niet de link met pesten en wordt het nergens in onze lessen vermeld. We willen bij de leerlingen zelf een soort van moreel inzicht uit zichzelf bekomen dat ze aanvoelen dat pesten, discrimineren, uitsluiten niet kan. Dit doen we door ons te richten op de massale discriminatie van de Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten