Vluchten en Discriminatie:
relevant voor het basisonderwijs
Het thema waar Shauni en ik onze lesideeën
uiteindelijk over samenstellen is ‘Vluchtende Joden’ geworden. We waren het er al
snel over eens dat we rond vluchten wilden werken en toen we samenkwamen om er
dieper op in te gaan kwamen we telkens bij Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog
uit. We werken ook enkele ideeën uit rond het subthema ‘discriminatie’. Ik ben
van mening dat dit thema en subthema erg relevant is om aan te bieden in het
basisonderwijs.
Vluchten
Een deel van onze lessen zal gaan over ‘vluchten’.
Kinderen worden de laatste tijd geconfronteerd met dit thema. Op het nieuws
worden beelden getoond van vluchtelingen die in Europese landen aankomen. We
hebben ervoor gekozen om onze lessen enorm ervaringsgericht te maken. We willen
leerlingen laten voelen hoe het is om in een groep terecht te komen waar je
niemand verstaat en waar je je plan moet trekken. Zo kunnen ze zich beter
inleven in de beelden die ze te zien krijgen en het nieuws dat ze hierover
lezen/horen. Dit is nodig om de situatie van de vluchtelingen beter te
begrijpen. We werken dus rond vluchten tijdens de Tweede Wereldoorlog en we
leggen hierbij de link naar het heden. Zo krijgen de kinderen het inzicht dat
vluchten niet enkel een gegeven is van vandaag de dag maar dat het zich al
vaker in de geschiedenis heeft voorgedaan.
Discriminatie
We hebben gekozen om het aspect ‘discriminatie’
bij dit thema te belichten. Kinderen krijgen vroeg of laat te maken met
discriminatie. Ze worden uitgesloten, ze sluiten uit, ze zien uitsluiting
gebeuren. Pesten en uitsluiten is en blijft jammer genoeg een, in mijn ogen,
onvermijdelijk gegeven op school. We richten ons op de discriminatie van Joden
met opnieuw de nadruk op het zelf ervaren van de leerlingen. We spreken hierbij
bewust niet over pesten omdat we de leerlingen willen laten aanvoelen dat
uitsluiten en discrimineren zich op andere niveaus en in een andere context kan
voordoen. We leggen hierbij opnieuw de nadruk op het ervaren zodat ze aanvoelen
dat uitsluiten en discrimineren een negatieve invloed heeft op de uitgesloten
mensen. Een pester zeggen dat hij niet mag pesten omdat het slachtoffer zich er
niet goed bij voelt, heeft volgens mij weinig effect. De pester laten ervaren
daarentegen hoe het voelt om uitgesloten te worden, heeft meer effect. Zoals
als gezegd leggen we zelf niet de link met pesten en wordt het nergens in onze
lessen vermeld. We willen bij de leerlingen zelf een soort van moreel inzicht uit
zichzelf bekomen dat ze aanvoelen dat pesten, discrimineren, uitsluiten niet
kan. Dit doen we door ons te richten op de massale discriminatie van de Joden
tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten